söndag, augusti 10, 2008

Vava? Takto?

Efterlängtad Kräftskiva, en del vuxendryck, pictionary och så lite vuxendryck till långt in på småtimmarna med vetskapen att Wildabebin skulle tillbringa natten och morgonens första skälvande timmar med Wildafarmorn och farfarn på bottenvåningen, jippie!

Somnar skönt och vaknar bara en stund senare av att vildamamman hämtat upp Wildabebin som stortjuter och hulkar som bara vår lilla älskling kan. Sedan gick timmarna, 03.00, 03.22, 03,45, 03.46, 04,10... Ja, aldrig tror jag en natt har varit så lång på länge. Gråt, orolig sömn, en spark där, en mindre skallning här, lite gråt igen, orolig sömn och så klockan 04.20 sätter hon sig upp mitt i sängen mellan oss och säger glatt Vava! Vava? (Farfar! Farfar?)

Lyckas efter en stund få henne att somna om igen även om hennes egen plan nog mest vara att få krypa ner från sängen för att leta reda på honom, hennes stora favorit Vava. Oroligheterna fortsätter fram till femtiden på morgonen då hon äntligen somnar lungt tätt inslingrad mellan oss.

Jag vaknar till av bilens tjutande däck, ligger kvar och vågar knappt andas - visst sover hon fortfarande vår wilda lilla älskling? Hinner inte tänka tanken klar innan jag känner att jag är iaktagen, öppnar försiktigt ögonen och möts av det där leendet som får hjärtat att slå dubbelslag. Takto paappa, takto? (Traktor?) Klockan står på 05.37 - gud hjälpe mig, när ska ungen sova egentligen?

Inga kommentarer: