söndag, mars 28, 2010

Varför då?

Vi är inne i en "Varför"-period nu. Det finns inga meningar eller frågor som inte kan besvarar med ett nytt Varför.

Igår tittade vi i Bajsboken. På sista sidan sjunger barnen och det är tecknat noter runt dem.
Wildatjejen pekar på en not och säger: Vad är det där?
Jag: Det är noter, det betyder att barnen sjunger.
Wildatjejen: Varför kommer det inte sådana ur min mun när jag sjunger?

Klok tjej!


Inte alla samtal är dock lika givande.
Jag: Oj, jag glömde spänna fast ditt bilbälte! (Jag hann dock inte lämna parkeringen!)
Wildatjejen: Varför då?
Jag: För att jag glömde.
Wildatjejen: Varför då?
Jag: För att jag inte kom ihåg att jag skulle spänna fast dig.
Wildatjejen: Varför då?
Jag: FÖR ATT JAG GLÖMDE!
Wildatjejen: Varför då?


Eller vid middagen häromdagen:
Jag: Du måste sitta kvar vid bordet tills alla har ätit klart.
W: Varför då?
Jag: För att det är trevligt om alla sitter när vi äter.
W: Varför då?
Jag: För att jag tycker det är trevligt.
W springer iväg.
Jag: NEJ! Du skulle ju sitta här tills jag och pappa ätit klart.
W kommer tillbaka och sätter sig.
W: Jag tycker inte om när du skriker åt mig.

Inga kommentarer: